National Assembly of Québec - Return to homepage

National Assembly of Québec - Return to homepage

To use the Calendar, Javascript must be activated in your browser.
For more information

Home > Members > Séraphin Cherrier

Advanced search in biographical notices of MNAs

To find out who your MNA is, enter your postal code or the name of your electoral division. For biographical information about an MNA, enter his or her name or the name of his or her electoral division.

Enter keyword before doing search.
Find an MNA using the following criteria: OR
 

Find an MNA using the following criteria:

OR

These fields cannot be used in combination with the Keyword field in an advanced search.

Search by:

Enter keyword or select session to obtain results.

Séraphin Cherrier

(1762-1843)

 

Biography

Né à Longueuil, le 7 novembre 1762, puis baptisé le 8, dans la paroisse Saint-Antoine, sous le prénom de Séraphin-Marie, fils de François-Pierre Cherrier, notaire, et de Marie Dubuc.

Étudia au Collège Saint-Raphaël de Montréal en 1775.

À compter de 1792, exerça la médecine à Saint-Denis, sur le Richelieu, où il fut aussi marchand à partir de 1802. Maître chantre de 1813 à 1819.

Élu député de Richelieu à une élection partielle le 8 mars 1815. Réélu en 1816. Appuya généralement le Parti canadien. Ne se serait pas représenté en avril 1820.

Décédé à Saint-Denis, sur le Richelieu, le 13 juin 1843, à l'âge de 80 ans et 7 mois. Inhumé dans l'église Saint-Denis, le 16 juin 1843.

Avait épousé dans la paroisse Notre-Dame de Montréal, le 3 octobre 1785, Marie-Louise Loubet, fille de Philippe Loubet et de Marie-Louise Dalpé.

Frère de Benjamin-Hyacinthe-Martin Cherrier. Beau-frère de Joseph Papineau et de Denis Viger. Oncle de Côme-Séraphin Cherrier et de Louis-Joseph Papineau.

Date de mise à jour de la biographie : November 2012